Wednesday 18 January 2012

aku boleh bawak korang mancing

aku seorang anak nelayan, dari kecil aku ikut ayah pergi kelaut mencari rezeki. macam2 kerja aku buat dengan ayah aku antaranya memukat, merawai, menangkul, memancing dan sebagainya. macam2 aku belajar dari ayah aku. memancing perlu banyak cara, yang paling penting ialah lubuk untuk memancing mesti betul supaya kita dapat kepuasan memancing. nak tarik ikan mesti bertenang dan tidak kelam kabut. jika ikan itu besar dan kuat kita mesti bermain tarik dengan ikan tersebut dengan cara kita lepaskan sedikit tali pancing pada tangan kita jangan sampai terlalu kendur, pastikan tali pancing itu sentiasa tegang walaupun kita biar ikan itu menarik, dan jika ikan sudah tarik perlahan kita tarik semula tali pancing tersebut sehingga ikan itu lemah. akan tetapi jika kita menggunakan joran, kita tak perlu lakukan perkara di atas. banyak lagi yang anda ingin tahu?? jom kita memancing

2 comments:

my camera

my camera

ikan alu-alu

ni ikan tenggiri :)

ni ikan tenggiri :)

aku bersama ikan alu-alu (baraccuda)

aku bersama ikan alu-alu (baraccuda)

ni team aku paling minat kt dunia ni n ni la kenangn terindah.. you'll never walk alone!!!